Saturday, April 28, 2012

di suatu petang di tasik cempaka

strawberry girl seorang main di taman.
last-last berjaya pujuk dan dukung balqis
balqis sangat edorable

aku dah gemuk

aku dah gemuk....wah semua keluarga dan kawan-kawan aku terkejut tengok aku makin tembam
semakin menjadi perhatian dan usikan kawan-kawan aku , pensyarah2 aku pun comment makin kembang..
pls la..malu la aku..asik jalan setapak sikit semua tegur..malu malu sangat aku dibuatnya
badan aku makin naik..dan hasrat aku untuk capai kilo yang aku target dah berjaya hari ini...best2...
semua baju kena tukar wlaupun aku sayang sangat baju aku yang lama...
tapi aku bahagia macam ni..sonok tp yang tak ok..aku dah suka bermalas-malasan..

nasihat aku pada diri aku

"hana setiap pagi buat seat up dan jogging"..wah susah tu mau nk selalu tergendala...

kenangan membawa kesedihan

harapkan pagar, pagar makan padi...!-ditujukan pada seseorang

aku tak sangka kehidupan aku berubah begini sejak balik bercuti.

tapi yang penting mak dan ayah  adalah insan yang aku sayang.

aku rindu keluarga, adik-adikku.

esok kak ina akan balik kampung..rindunyer adik-adik semua...

apa kabar mereka semua..yang aku paling rindu adik wa...

miss her so much..

lama tak riuh2 dalam blog aku ini..lama sudah tak update.

tak tahu ada orang baca and jadi follower ak.

kalu tak de pun tak pe..aku jadikan blog untuk luahan perasaan aku je.biarlah aku perasaan sorang-sorang.

ada kisah???

Saturday, January 28, 2012

KISAH PENENTANGAN DOL SAID

Dengarlah kami persembahkan

Peristiwa tentangan pemimpin

Dol Said mulakan tentangan pertama

Menentang British menjajah Naning

Dol Said ingkari arahan British

Menghantar ufti ke negeri Melaka

Yang lemah menjadi mangsa korban

British menghantar tentera

Menakluk Naning sebagai balasan

Dol Said menentang balas

Bantuan ketenteraan bersiap siaga

Pembesar-besar memberi bantuan

Akhirnya British jatuh mengalah

Taboh selamat dari ditawan

Maruah tergadai oleh janji-janji

Nyawa dan darah silih berganti

Yang lemah menyujud bumi

British bangun menakluk Naning

Sekali dan kini British berjaya

Dol Said tidak dibantu lagi

Tewas menyerah tiada upaya

Ke negeri Melaka dibawa bersama

Lagu Wirawati Negara ( Lagu Rasmi Khidmat Negara)


Wira Wirawati Harapan Bangsa

Tiba Masa Kita Berjasa

Kita Sahut Cabaran

Bergerak Seiringan

Demi Mencapai Wawasan

Kenali Rakan Pelbagai Budaya

Selami Warisan Kita Yang Kaya

Bersama Bergandingan

Tiada Perbezaan

Kita Warga Malaysia

Berkhidmat Untuk Negara

Berbakti Penuh Setia

Satu Arah, Satu Jiwa

Satu Bangsa Malaysia

Kami Wira Wirawati Negara

Kini Masa Kami Berjaya

Kita Sahut Cabaran

Bergerak Seiringan

Demi Mencapai Wawasan

Kita Sahut Cabaran

Bersama Bergandingan

Berkhidmat Untuk Negara

Malaysia

Marble cheese brownies


a) Bahan choco cake

b) 250gm butter cup

c) 1 cawan serbuk koko

d) 3 biji telur gred B

e) 1 ½ cawan gula kastor

f) ½ cawan susu air

g) 1 ½ cawan tepung gandum

h) 1 sdt baking powder

i) 1 sdt soda bikarbonat

j) 1 sdt esen vanilla

Lapisan cheese

  1. 250 gm cream cheese
  2. 1 cawan gula castor
  3. 1 biji telur gred B

Cara-cara dan langkah-langkah

1. Cairkan butter-masukkan serbuk koko dan kacau rata

2. Dalam mangkuk lain, pukul telur sebiji dan gula sampai sebati

3. Campurkan dengan bancuhan butter tadi, kacau sampai sebati

4. Masukkan susu cair, kacau lagi

5. Masuk tepung,BP/Sodium Bikarbonat ( ayak dulu).kacau sebati dan masukkan esen vanilla

6. Panaskan oven 175 darjah celcius

7. Alas Loyang dengan gris paper (paper apa-apa pun)

8. Masukkan bancuhan coklat dalam Loyang. Tinggalkan 2-3 sudu dan masukkan plastic (untuk corak)

9. Bakar 20 minit guna api bawah dan atas

Ssmentara tunggu bahan choco masak

1. Pukul cream cheese hingga gebu

2. Masukkan gula, pukul hingga sebati

3. Masukkan 1 biji telur, pukul sebati

4. Lepas 20 minit keluarkan choco tadi separuh masak

5. Tuang bahan cheese-ratakan

6. Paipkan baki choco atas cheese dan lorekkan bentuk yang dikehendaki

7. Bakar dalam 8 minit lagi- bagi cheee sampai masak

Tuesday, September 20, 2011

Ya allah ya tuhan ku….
Jika dia bukan milikku lagi…
Kau hilangkan perasaan cinta yang pernah wujud di dalam hati ini….
Biarlah perasaan cinta itu hanya wujud sekali sahaja untukknya….


Aku tak sanggup menangung derita mencintai dan merindui nya lagi…
Sedangkan ku tahu dia bukan miliku lagi….
Aku doakan dia bahagia bersama insan lain….
Dan aku juga mahu diri ku bahagia…..


Ya Allah ya tuhan ku…
Kau bebaskan perasaan ku ini…..
Terlalu sengsara rasanya memiliki perasaan cinta ini….
Jika memang waktu untuk aku mencintainya telah habis….
Kau tutup kan perasaan cintaku ini untuknya….
Agar bayang2 cintanya tidak terus menghantui hidup ku ya Allah…


Aku tahu aku terlalu mencintai nya….
Setiap masa ..setiap saat…
Pasti terbayang memori2 indah aku bersamanya….
Kehilanganya memang sukar ku terima….


Aku tahu…dia takkan kembali kepada aku lagi….
Aku terima ujian mu ini ya Allah dengan hati yang terbuka…
Walaupun terlalu berat untuk aku hadapinya….
Aku insan yang lemah….
Tetapi aku tak mahu terus lemah…
Lemah hanya kerana gagal dalam bercinta…
Sedangkan cinta yang hakiki hanya lah padamu Ya allah….


Ya Allah ya tuhan ku…..
Bantu lah aku untuk melupakan nya ya Allah…
Aku mahu terus hidup dalam dunia yang nyata …
Aku tak mahu terus merasa derita mencintai dan merinduinya ..
Mencintai dan merindui dia yang bukan lagi miliku…


Aku telah merelakan dia pergi ya allah…
Aku terima dengan pilihanya ya allah..
Aku redha jika takdirnya dia bukan jodohku….
Dan…aku juga mahu cintanya juga pergi…


Biarlah kisah cinta aku dan dia menjadi sejarah…
Sejarah yang lebih mematangkan aku …
Sejarah yang menjadikan aku lebih kuat….
Sejarah yang menjadikan aku lebih bersyukur ….


Ya allah ya tuhanku…
Terlalu berat ujian cinta ini…
Jadikan aku hamba yang lebih kuat ..
Agar aku tidak lalai dalam kesedihan cinta ini ya allah…
Semoga satu hari nanti cinta di hati ku ini akan berputik kembali….
Dan jika saat itu telah tiba ya allah…
Kau jatuh kan lah cinta ku itu pada …
Seseorang yang melabuhkan cintanya padamu ya allah..
amin2…ya rabbal al amin….