Wednesday, February 9, 2011

Friend vs kawan



Bila sebut jer pasal kawan @ friend semuanya best..tp cite aku pasal kawan2 semuanye tak berapa best berbanding org lain.aku kadang2 tak paham dengan peel kawan2 aku..ak rasa diri ini mcm susah nk berkawan dengan org..tp sebenarnya aku ni peramah je..kenal byk orang juga tp tak pernah pun kekal jadi kawan baik..knp? itu menjadi persoalan bagi aku sendiri.

If today is my happy day, my friends will come to me

If today is my sad day then my friends will leave me all alone

Itulah ungkapan yang aku boleh umpamakan kawan kepada aku..knp aku tetibe sensitive kebelakangan ini…aku pun tak tahu kenapa..apa sudah jadi…

Cerita yang biasanya aku dgr mesti kebanykan pasal konflik dgn kawan2..itu lumrah..terasa, terhiris, dendam, sakit hati dan merajuk, cemburu..setengah2 tu ada sampai berebut kawan…pelik2…yes dunia semakin kompleks nak aku paham atau aku sendiri yang malas nk paham..

Kdg2 ak mmg fed up jadi nak berkawan..susah nk cari kawan yang betul2 setia..susah bersama senang pun bersama..makin banyak aku kenal org yang bernama kawan aku jadi tak kenal sape lah kawan aku sebenarnya..sikap2 mrka susah nk kawal..aku susah nak tunjukkan kesedihan aku depan kawan2..sebab aku tak suka mereka terbeban dengan masalah aku..tp aku pulak yang kadang2 terbeban dengan masalah diorang..ak memedam rasa selama ini..sebolehnya aku jaga perasaan kawan sampai aku yang menderita diorg tak perasan…

Terasa aku sangat lah susah dan hina depan kawan2 aku..shingga aku jadi tak percaya pada insan yang bergelar kawan..aku dengar banyak sangat org cite pasal kawan sejati la best friend la.tp bagi aku, aku tak pernah ada kawan sjati o best friend..semuanya bagi aku sekejap ada sekejap takde..macam chipsmore gitu…

Aku terasa dengan kawan2 ak..hanya aku je kena phm diorg tp diorg xpernah nk paham aku..sampai thap camtu ak rasa….tp ak cuba lawan hati aku yang sakit ni..sabar dan terus bersabar..ada ustaz yang kata dan melalui pembacaan aku..org yng sabar banyak ganjarannya..dan org yang sabar adalah orang yng kuat..ada 2 peringkat bersabar iaitu org yang bersabar menelan kemarahan dan menelan musibah dengan kesabaran..itu lah yang memberikan aku motvasi supaya terus bersabar…aku mohon kpada Allah supaya aku diberikan kekuatan dan kesabaran dan moga aku berada dalam kalangan org yang bersabar dan tahu bersyukur..aminnnnn 7x..

Aku sendiri tak tahu apa masalah aku sampai camni kawan2 ak buat aku..cube la korunk cakap apa la kekurangan ak..adakah sebab aku tak berkemampuan,tak de harta nk senangkan korunk…ak paling tak suka kawan yang suka ambik kesempatan dengan apa yang aku ada..

Susah betul nk cari kawan yang boleh terima kite seadanya…boleh terima kekurangan yang kita ada..sukarnya….bertuahnya kalu dapat kawan yang macam tu..kepada pembaca blog ni sape yang ad kawan yang punye baik dan boleh tolong korunk time korunk susah then boleh accept kekurangan korunk..mmg ak respect la..hargai la kawan yang macam tu..

Yang ak paling tak leh terima kalu just nk kawan nk tumpang senang..nk ambik kesempatan..pstu memilih kawan tu kaya ke miskin,…kalu kawan tu kaya cepat je nk berkawan n sanggup buat ap saje tp bile kawan tu miskin abis nya dibuli…geramnye aku kawan yang macam ni…..bile dah susah baru cari kite…bile dah senang lupe sape kite..fine la …jgn kucar kacirkan hidup kite gn kawan yang macam ni…delete je dlm list friend..lupekan dia..anggp la kite tak pernah kenal pun dia…myb itu adalah mimpi buruk n ngeri yang pernah kita alami..huhu

Bagi aku, aku lagi seronok gn org yang baru kite kenal..lagi baik dari kawan yang dah lama kite kenal…so ak mmg suka buat kawan sape2 nk berkenalan..kenalan baru dialu2kan..moga boleh jadi kawan baik di dunia dan akhirat..pesanan aku pada korunk semua..pilih la kawan yang boleh buat kite sedar diri bukan yang makin hanyut @ kacang lupekan kulit…moga kite temui sahabat sejati yang boleh sama2 susah dan senang…aminnn…moga Allah menemuikan aku pada sahabat yang terbaik di dunia dan akhirat yang aku dambakan…

No comments: