Thursday, April 11, 2013

AMALKAN BERDOA SETIAP HARI

DOA-DOA YANG BOLEH DIAMALKAN SETIAP HARI SELEPAS  SOLAT DAN SEBELUM TIDUR.

Tadahlah tangan memohon hajat dan limpah kurnia dariNya.

" Ya Allah kau hiasilah kami dengan kebijaksanaan para Malaikat, kefahaman para rasul dan hafazan para nabi, permudahkanlah urusan kami selancar tusukan jarum. Perkenankanlah ilmuMu pada kami agar ilmu yang difahami seperti cepatnya air diserap tanah, Kebalkan diri kami dari fikiran buruk dan cerca seperti kebalnya daun keladi terhadap air."

"Ya Allah cukupilah aku atas apa yang kau khuatirkan, lindungilah aku dari apa yang aku takuti, jagalah diriku dan agamaku, lindungilah aku dalam perjalananku, berilah perlindungan bagi keluarga dan hartaku berkatilah apa yang telah engkau anugerahkan padaku, hinakanlah aku dalam pandangan diriku, muliakanlah aku dalam pandangan orang lain. Selamatkan aku dari kejahatan jin dan manusia, jangan engkau permalukan aku kerana dosa-dosaku. Janganlah engkau hinakan aku dengan aibku. Janganlah engkau mengujiku  dengan amal dan perbuatanku. Janganlah engkau  mencabut berbagai kenikmatan yang engkau berikan kepadaku. Janganlah engkau serahkan urusan diriku pada selain Mu." Amin

DOA INGAT DENGAN MUDAH
"Ya Allah sesungguhnya  aku memohon kepada Engkau akan ilmu yang berfaedah dan aku memohon perlindungan dari Engkau daripada ilmu yang tidak berfaedah."

DOA WAKTU MENUJU DEWAN EXAM
"Wahai Allah jadikanlah dalam hatiku cahaya, pada lidahku cahaya dan jadikanlah pada pendengaran ku cahaya. Jadikanlah pada penglihatanku cahaya, jadikanlah di pihak belakangku cahaya di pihak hadapanku cahaya dan jadikanlah di pihak atasku cahaya  dan di pihak bawahku cahaya, wahai Allah kurniakanlah kepadaku cahaya"

Allahummainni rashi wa' aizni min shahri nafsi Rabbi zidni ilman
"Ya Allah ilhamkanlah kepadaku petunjuk dan kecerdikan. Lindungilah aku daripada bahaya kejahatan diriku. Tuhanku tambahkanlah ilmu untukku dan anugerahkanlah kepadaku kefahaman.


Innii wajjahtu wajhiya lilladzi fatharas samaa wati wal ardha hanifan musliman wamaa ana minal musyrikiin. Inna solaati wa nusuki wa mahyaya wa mamati lillahi rabbil' aalamiin. La syarikalahu wa bizdaalika umirtu wa ana minal muslimin
"Aku hadapkan wajahku kepada Allah yang menjadikan langit dan bumi dengan keadaan suci lagi berserah diri dan aku bukanlah dari golongan orang-orang musyrik. Sesungguhnya solatku bagi Allah, tuhan semesta alam. Tidak ada sekutu baginya, demikian aku diperintahkan dan aku adalah termasuk ke dalam golongan orang-orang yang berserah diri.


No comments: